Vad är felet?

Förstår verkligen inte vad det var med Tompa idag. Såhär har han aldrig varit förr, aldrig. Han var elak, respektlös, konstig och ja, jag vet inte vad. Han var hur lugn och mysig som helst i stallet. När jag skulle hoppa upp får han något spel, jag ska precis hoppa upp, står med ena foten i stigbyglen och ska precis ta sats och hoppa upp. Då kastar han sig på mig så jag ramlar, hamnar under honom, hänger kvar i tyglen och då reser han sig. Jag hann tänka "nu är det kört". Tack och lov landar framhovarna en bit från mig. Tompa går bort till gräset och jag tar mig upp, lite smått mörbultad. Känner att jag har fruktansvärt ont i ryggen, lyckades självklart landa på en stor sten.
Leder in Tompa i paddocken och kollar sadel, träns, benskydd, allt. Hoppar upp, utan problem. Skrittar runt några varv och han är hur lugn som helst. Rider ut bort mot skogen men kommer inte mer än 30 meter. Tompa stannar och vägrar röra sig framåt. Han kastar sig, reser sig, vänder om, bockar, backar.
Jag lyckas lugna ner honom och får fram honom några steg. Sen är det samma visa igen. Han backar in i staketet och blir rädd för det, slänger sig fram och sen vänder han om och sticker hemåt. Jag försöker några gånger till men inser att det är för farligt för att fortsätta. Han vill inte helt enkelt. Funderar på vad han kan ha varit rädd för men kommer inte på någonting.
Rider till paddocken och försöker jobba honom där, vilket visar sig vara omöjligt. Han kastar sig, bockar, reser sig och sticker. Jag börjar ge upp, gör allt jag kan för att få honom lugn. Men misslyckas. Hoppar av, inser att han har noll respekt för mig på marken, han springer på mig, nockar mig och slänger med huvudet.
Får in honom i stallet, sadlar och tränsar av, tar ut honom i paddocken igen och där får han springa ett bra tag.
Lagom arg och ledsen var jag. Kände mig så misslyckad, så fruktansvärt dålig som ryttare och jag hade så förbaskat ont i ryggen. Jag vet fortfarande inte varför han gjorde såhär.
Jag kollade igenom hela honon innan och efter jag ridit, precis som vanligt. Inte varm, svullen eller öm någonstans. Därför, är detta ett mysterium för mig. Varför gjorde han såhär? Har han ont någonstans? Jag förstår inte alls varför han gjorde såhär, och det skrämmer mig mest.

Vad roligt att du vill lämna en kommentar, puss!
Postat av: Maj-Gret

Du får ta kontakt med en horse-whisperer. Det verkar inte som han vill längre. Men hur är det med dig och din rygg. Det är absolut inte du som gör fel men ibland blir ändå allting fel. Lycka till nästa gång, då är Tompa nog på bättre humör.

Hoppas allt går väl i skolan. kram farmor

2010-05-31 @ 14:35:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback